Wednesday 13 May 2009

Coffee Coklat Muffin



Coffee Coklat Muffin

Bahan-bahan ( 6biji )

  • 2 sudu besar instant coffee
  • 70ml susu segar
  • 50g butter
  • 50g gula halus
  • 1 biji telur
  • 150g tepung gandum
  • 1 1/2 sudu kecil baking powder
  • 65g milk chocolate(aku x de ni....aku letak serbok koko je)

Cara-cara

  1. Potong milk chocolate kecil-kecil. Ayak tepung dan baking powder. Campurkan instant coffee dengan susu segar untuk buat coffee mil k. Panaskan oven sehingga 180C.
  2. Pukul butter sehingga lembut. Masukkan gula pukul sehingga putih.
  3. Tambah telur sikit demi sedikit sambil dipukul.
  4. Kemudian masukkan tepung yg telah diayak tadi sedikit demi sedikit berselang seli dengan coffee milk tadi.
  5. Akhir sekali masukkan coklat yg telah dipotong. Kacau biar bercampur rata.
  6. Isikan bekas muffin dengan 3/4 penuh. Bakar selama 25 minit dengan suhu 180C.
  7. NOTE: Muffin ni kurang manis. Kalau suka manis boleh tambah gula dalam adunan ataupun buat icing topping selepas dibakar. (icing toping=80g icing sugar + 1sb fresh milk)

Resepi yg kaya dengan aroma kopi....peh..mengancam giler baunyerrrr...resepi nih aku cilok kat MyR dari SIFU YANI....tq kak yani for sharing the recipes.....sedap sgt...buat smlm utk kwn2 yg datang kerumah utk tolong pasangkan tombol pintu yg dipecahkan sbb aku tertinggal kunci dlm umahhh...waaaaaaaa....sedey woo marin. dh le mr hubby g kursus.terpakasa la minta tlg jiran pecahkan tombol nk masuk dlm umah....hehhehehh............macamn la aku leh tertinggal kucnci lak, ni la sejarah jd camni...adeh....dh le kunci spare ada lam keta.keta mr hubby bwk.....mcm2.time darling x dak nila nk jd mcm2.apapon tima kasih buat Abg ani & isteri (jiran aku) yg bantu aku buka pintu tgh smlm.....buat kak ila n Hubby + member hubby dia....makasih la manyak2 datang tolong pasang tombol pintu balik smlm....kalo korang x de x tau la aku nk buat cemana...aku dh gabra tahap otoment dh smlm..............jasa kalian tetap daku kenang...tq

No comments:

Post a Comment

Labels

acar (1) anak-anak (4) Apam polkadot (2) asam pedas (2) award (2) Ayam (5) biskut (7) BM (1) Brownies (5) bubur (6) buku (1) Cake (91) Cake Deco (1) cake in jar (7) Cerita (1) Cheese (1) Cheesecake (16) coklat (2) contest (1) cream puff (2) cupcake/Muffin (27) Daging (7) Dalca (1) Dessert (12) GA (2) Hantaran (1) Ikan (23) Info (6) Jalan-jalan (2) Jualan (1) Kek (26) Kek Lapis (5) Kerang (1) kuih muih (31) Lauk Pauk (45) Mak (1) makan (1) mee (26) Mengandung (1) Minuman (4) muffin (2) muhasabah (1) Mutiara Hati (1) Nasi (9) oven (1) pasta (2) Pizza (4) Puding (2) Pulut (1) Raya (1) Roti (20) Sayur (16) Seafood (14) sotong (4) Steamboat (2) Stori Mori (2) Stori Mory (1) Story mory (143) Sup (7) Tart (27) tat (7) tiramisu (2) Tools (1) Triffle (4) udang (6) Western (3)